علائم شکستگی فک

علائم شکستگی فک بعد از تصادف

 غالبا میزان تصادفات روزانه بیشترین نیاز به جراحی فک و صورت را در افراد ایجاد می کند. چرا که با توجه به شدت صدمات وارده و شکستگی های ایجاد شده، پانسمان های جزئی پاسخ گو نیستند.

 استخوان های صورت نسبت به سایر استخوان های دیگر بدن نازک تر هستند و همین عامل آنها را مستعد آسیب می‌کند افرادی که دچار شکستگی فک می گردند، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین جراح فک و صورت در تهران مراجعه نمایند.

 شکستگی استخوان فک و یا آرواره باعث دفرمه شدن چهره فرد می شود و ظاهر فرد را زشت می نماید. پس در هنگام مواجهه شدن با این مشکل در ترمیم و درمان به موقع آن باید کوشا باشید تا از عوارض ناشی از آن جلوگیری نمایید.

شکستگی فک یا شکستگی فک پایین، یک آسیب شایع در صورت است. فقط در این شرایط ممکن است بینی بیشتر شکسته شود. شکستگی فک دهمین شکستگی استخوان شایع در بدن انسان است. شکستگی ها عموماً ناشی از نیروی مستقیم یا ضربه به استخوان فک (فک پایین) می باشند.

علائم شکستگی فک به طور کلی به شرح زیر است:

  • ایجاد درد در مفاصل فک
  • احساس کنید دندان هایتان به درستی روی هم چفت نیستند
  • فرد قادر به باز کردن فک نباشد
  • در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن فرد دچار مشکلاتی می شود
  • ایجاد تورم و کبودی
  • احتمال بی حسی در ناحیه چانه و یا لب پایین
  • خونریزی در داخل دهان
  • ایجاد تغییر و جابه جایی ترکیب دندان ها
  • ایجاد کبودی درزبان و ایجاد برشی در کانال گوش
  • سرازیر شدن آب دهان

درمان شکستگی های فک در اثر تصادف

جراحی شکستگی فک بر اثر تصادف غالبا با بیهوشی انجام می شود. با جا به جایی استخوان های شکسته و یا تراشیدن آن ها و قرار دادن ان ها در موقعیت مناسب، درمان صورت می گیرد. سپس با بخیه زدن و قرار گیری پوست در آن ناحیه، مراحل درمان تکمیل می شود. پس از آن فرد نیاز به استراحت از دو هفته الی یک ماه خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است به منظور هر چه بهتر انجام شدن روند درمان انتخاب بهترین جراح فک و صورت در تهران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

شکستگی فک بعد از تصادف

روش های تشخیص فک شکسته

پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در صورت نیاز اشعه ایکس را تجویز می کند. هیچ آزمایش خون برای تشخیص این وضعیت لازم نیست مگر اینکه بیماری زمینه ای مشكوكی وجود داشته باشد كه می تواند در تروما نقش داشته باشد (به عنوان مثال، زمین خوردن به دلیل مشكلات پزشکی) یا مجبور شوید برای رفع شکستگی به اتاق عمل مراجعه كنید.

معاینه فیزیکی شامل بررسی کلی صورت برای تغییر شکل، کبودی یا تورم است. مرحله بعدی با احساس استخوان فک از طریق پوست شروع می شود.

پزشک حرکت فک پایین را بررسی می کند. پس از اتمام معاینه خارجی، پزشک داخل دهان را بررسی می کند. از بیماران خواسته می شود که گاز بگیرند تا دندان های آنها از نظر هم ترازی مورد ارزیابی قرار بگیرد. پزشک از نظر ثبات استخوان فک را بررسی می کند. با آزمایش تیغه مستقیم، پزشک ممکن است یک تیغه زبان (یک چوب چوبی صاف) بین دندان های بالا و پایین قرار داده و ارزیابی کند که آیا بیمار می تواند تیغه را در جای خود نگه دارد یا خیر.

بهترین روش تشخیص، اشعه ایکس پانوراما فک پایین است که به طور کامل اطراف استخوان فک را بررسی می کند. در صورت منفی بودن اشعه ایکس اولیه و مشکوک بودن پزشک به شکستگی فک در بیمار ممکن است سی تی اسکن انجام شود.

چگونه می توانیم خطر شکستگی صورت را کاهش دهیم؟

هیچ راهی برای جلوگیری کامل از شکستگی صورت وجود ندارد. با این حال، می توانید اقداماتی را برای پیشگیری و کاهش میزان آسیب انجام دهید. این اقدامات عبارتنداز:

  • هنگام رانندگی با وسیله نقلیه موتوری از کلاه ایمنی و در صورت استفاده از ماشین از کمربند ایمنی حتما استفاده کنید.
  • هنگام ورزش از تجهیزات حفاظتی مناسب مانند کلاه ایمنی، ماسک صورت یا محافظ دهان و غیره استفاده کنید.دستورالعمل های ایمنی در محل کار را رعایت کنید و در صورت نیاز از پوشش سر محافظ استفاده کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *