جنیوپلاستی چانه

عمل جنیوپلاستی چانه

جنیوپلاستی چانه یا ژنیوپلاستی یکی از روش‌های زیبایی چانه است که برای بزرگ کردن، کوچک کردن، جلو یا عقب بردن و متقارن کردن چانه انجام می‌شود.

جراحی زیبایی چانه در موارد رتروژنی (چانه بیش از حد عقب نشینی) یا پروگناتیسم (چانه بیرون زده) ایده آل است. برخی از افراد چانه های خیلی کوتاه یا خیلی بلند دارند. برخی دیگر دارای یک انحراف جانبی به یک طرف یا طرف دیگر هستند. اصلاح این اختلالات با استفاده از استئوتومی، با حرکت دادن قسمت استخوانی چانه امکان پذیر است. بنابراین می توان ناحیه مرکزی فک پایین را جابجا کرد و در موقعیت دیگری ثابت کرد و سپس با مینی پلیت ها و مینی پیچ ها از آن خودداری کرد.

جنیوپلاستی چیست؟

هدف جراح از عمل جنیوپلاستی در واقع تغییر دادن اندازه و شکل مناسب به چانه است که با توجه به ساختار صورت و با رعایت اصول زیبایی شناسی مد نظر قرار می گیرد. جراحی زیبایی چانه امروزه طرفداران بسیاری دارد و مانند عمل جراحی بینی  افراد بسیاری را به خود جذب نموده است و با استقبال بسیاری رو به رو شده است. در جراحی زیبایی چانه بسته به اینکه چانه فرد جلوتر از حد استاندارد باشد یا عقب‌تر و اینکه فرم چانه از روبرو و بقل به چه صورت باشد، می‌توان یکی از تکنیک‌های جراحی چانه را انجام داد تا چانه را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کرد.

کاربردهای جنیوپلاستی

  • اصلاح چانه جلو آمده یا برجسته (پروگناتیا)
  • ترمیم چانه عقب رفته (رتروژنیا)
  • اصلاح ناهماهنگی یا عدم تقارن در چانه (چانه کج که در وسط صورت قرار ندارد و تناسب چهره را از بین برده است).
  • اصلاح ناهنجاری‌های چانه (چانه بلند یا کوتاه)
  • بزرگ نمودن چانه‌های بسیار کوچک (میکروژنیا) یا بزرگ (ماکروژنیا) که با بقیه اجزاء صورت هماهنگی ندارد.

جنیو پلاستی معمولاً همراه با جراحی‌های دیگر مانند جراحی بینی به صورت همزمان انجام می‌شود تا تناسب کل چهره طی یک جراحی ایجاد شود.

انواع عمل جراحی ژنیوپلاستی

جراحی ژنیوپلاستی با یک تکنیک انجام نمی‌شود. دو نوع تکنیک اصلی وجود دارد که پزشک باتوجه‌به نوع مشکل یکی از آنها را انتخاب می‌کند. در ادامه این دو تکنیک را توضیح می‌دهیم.

۱. عمل ژنیوپلاستی کشویی (اسلایدینگ)

به این عمل، جراحی ژنیوپلاستی استخوانی هم گفته می‌شود. جراح با استفاده از اره جراحی استخوان چانه را از فک جدا می‌کند. پزشک استخوان چانه را حرکت داده تا در موقعیت مناسب قرار بگیرد.

از این تکنیک برای اصلاح چانه‌ای که نسبت به اجزای دیگر صورت عقب است، استفاده می‌شود. همچنین برای اصلاح چانه‌هایی که بیش از جلو یا بلند هستند، می‌توان این تکنیک را انجام داد.

۲. ایمپلنت های چانه ای

برای تغییر شکل، بزرگ کردن یا جلو آوردن چانه از ایمپلنت چانه‌ای استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع آن ایمپلنت آلو پلاستیک است که از مواد مصنوعی ساخته شده است. برای بزرگ کردن چانه این ماده پلاستیکی را به استخوان چانه می‌چسبانند.

علاوه بر جراحی برای بزرگ کردن چانه می‌توان از روش‌های کم تهاجمی و بدون جراحی مانند تزریق ژل چانه، فیلر یا چربی استفاده کرد.

چه افرادی می‌توانند جینیوپلاستی را انجام دهند؟

  • افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند و در حال حاضر هیچ بیماری خاص یا منع پزشکی برای جراحی ندارند.
  • افرادی که از ظاهر چانه خود رضایت ندارند.
  • افرادی که پس از یک آسیب یا جراحت مانند شکستگی چانه به دنبال جراحی ترمیمی چانه هستند.
  • افرادی که به دلیل یک بیماری مادرزادی دارای مشکلاتی در قسمت چانه هستند.
  • افرادی که از سلامت روحی لازم جهت انتظارات واقع بینانه از نتایج جراحی را دارند.
  • افرادی که رشد اسکلتی آن‌ها کامل شده است (معمولاً در اواخر سنین نوجوانی رشد استخوانی به پایان می‌رسد و افراد می‌توانند جهت جراحی اقدام نمایند.)
عمل جنیوپلاستی چانه

مراحل انجام عمل جنیوپلاستی چانه چیست؟

  • قبل از هر عمل جنینوپلاستی، مشاوره با جراح ضروری است.
  • ارزیابی با پانورامیک دندان برای ارزیابی وضعیت دندان ها و رفع هرگونه اختلال دندانی انجام می شود. این تصاویر همچنین امکان تجسم موقعیت ایده آل چانه را پس از جراحی فراهم می کند.
  • عکس ها برای اندازه گیری اصلاح گرفته شده است.
  • ارزیابی انجام می شود تا تصمیم گیری شود که آیا اقدامات بعدی (مانند جراحی بینی) ضروری است یا خیر.
  • پس از یک زمان تأمل اجباری، مداخله برنامه ریزی می شود. سپس ارزیابی قبل از عمل لازم است، از جمله مشاوره بیهوشی حداکثر 48 ساعت قبل از عمل چانه.
  • از شما خواسته می شود که حداقل 6 ساعت قبل از عمل جراحی (بدون خوردن یا آشامیدن) ناشتا باشید. علاوه بر این، درمان های مبتنی بر آسپرین باید حدود 10 روز قبل از عمل متوقف شود.
  • برای بهینه سازی زمان بهبودی، ترک سیگار به شدت توصیه می شود.
  • جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برای یک یا دو روز بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.
  • بعد از عمل حدود یک ماه و نیم طول می کشد تا استخوان ها محکم شوند.

ژنیوپلاستی برای چه افرادی مناسب نیست؟

برخی افراد بهتر است این جراحی را انجام ندهند. اگر دچار مشکلات زیر هستید، حتما در مورد انجام این عمل با پزشک مشورت کنید.

o       اختلال یا مشکلی در فک دارید و ریسک جراحی زیبایی بالا است.

o       سیگار می‌کشید.

o       به بلوغ نرسیده و رشد استخوان‌های شما کامل نشده است. حداقل باید در اواخر نوجوانی باشید.

o       مشکل پزشکی داشته و جراحی برای شما خطرناک است.

o       مشکلات چانه شما کم بوده و با روش‌های بدون جراحی مانند تزریق فیلر برطرف می‌شود.

جراحی فک و چانه چه تفاوتی با هم دارند؟

جراحی فک گسترده تر، پیچیده تر و سخت از چراحی چانه است و البته مکانیزم طراحی و اجرای آن روی استخوان فک به طور کل متفاوت می باشد، بسیاری از افراد جراحی چانه را با جراحی فک یکی می دانند در حالی که این اشتباه است.

جراح در حین عمل زیبایی فک یا جراحی ارتوگناتیک، بی نظمی و عدم تقارن استخوان های فک را اصلاح می کند و در واقع اصلاحات عمیق و اساسی تری روی استخوان ها انجام می گیرد.این عمل با شکاف قسمت هایی از دهان و البته با استفاده از برش و یا شکستن فک همراه است که باید تغییرات اساسی روی فرم استخوان فک انجام شود.در جراحی فک نقاهت بسیار بوده و البته نیاز است تا دوره ی طولانی تا بهبودی فرم چانه تحمل شود.

جنیوپلاستی یا جراحی چانه تنها روی برجستگی چانه قابل انجام است و جراح با تکنیک های خاصی، استخوان چانه را اصلاح کرده و عیوب آن را برطرف می کند. این عمل به هیچ وجه روی ناحیه فک انجام نمی گیرد و نسبت به جراحی فک دوره نقاهت کوتاه تری دارد.

تفاوت این دو جراحی را در نتیجه عمل هم می توان دید. عمل جنیوپلاستی جز جراحی های زیبایی چانه است اما جراحی فک برای اصلاح مشکلات ناحیه فک که با ارتودنسی قابل درمان نبوده اند کاربرد دارد.

مزایای ژنیوپلاستی

جراحی زیبایی چانه مزایایی به همراه داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد برای رفع مشکلات این ناحیه از تکنیک‌های ژنیوپلاستی استفاده می‌کنند. از جمله:

o       این روش دائمی بوده و نیاز به تمدید ندارد.

o       به زاویه سازی فک کمک می‌کند.

o       احتمال خطراتی مانند عفونت بسیار کم است.

o       مشکلات مختلفی مانند جلو یا عقب بودن چانه و بزرگ یا کوتاه بودن آن قابل‌ رفع می باشند.

مراقبت های پس از عمل جنیوپلاستی چانه

  • پس از جراحی لازم است یک شب در بیمارستان بستری بمانید، قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید یک عکس رادیولوژي از چانه شما تهیه می‌شود تا جراح به بررسی نتایج جراحی بپردازد و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد می‌توانید به منزل بازگردید.
  • به دلیل استفاده از بیهوشی تا ۴۸ ساعت نیاز دارید که فردی از شما پرستاری نماید، پس از آن هم بهتر است تا یک هفته استراحت نمائید و سپس می‌توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید.
  • پس از جراحی ممکن است مقداری درد داشته باشید که استفاده از مسکن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن را تحمل نمایید. در چند روز اول میزان درد ممکن است شدید باشد اما به مرور طی چند هفته به طور کامل از بین می‌رود.
  • آنتی بیوتیک‌هایی که جهت جلوگیری از عفونت برای شما تجویز می‌شود را باید به درستی مصرف نمائید.
  • میزان تورم و کبودی در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد اما معمولاً در روز دوم و سوم میزان تورم و کبودی شدت می‌یابد که با استفاده از کمپرس آب سرد و خوابیدن به صورت نشسته می‌توانید به کاهش آن کمک نمائید. میزان تورم پس از دو هفته تقریباً به پایان می‌رسد.
  • پس از جراحی جنیوپلاستی غذا خوردن تا چند روز با مشکلاتی همراه است بنابراین باید در هفته‌های اول رژیم غذایی نرم و آبکی داشته باشید، به مرور می توانید به رژیم غذایی نرمال خود بازگردید.

هزینه

هزینه برجسته کردن چانه با پروتز بسته به نوع پروتز و پیچیده بودن جراحی متفاوت است . قیمت پروتز چانه می تواند شامل دستمزد پزشک ، وسایل مورد نیاز در طول عمل و هزینه پروتز چانه باشد. همچنین  تجربه پزشک و محل انجام جراحی نیز در قیمت آن  تاثیرگذار است .

ماندگاری نتیجه ژنیوپلاستی

عمل جنیوپلاستی چانه روشی دائمی بوده و برای همیشه شکل استخوان را تغییر می‌دهد. این موضوع برای برخی افراد مزیت محسوب شده و برای برخی دیگر جز معایب آن است. اگر می‌خواهید از تکنیک ایمپلنت چانه‌ای استفاده کنید، بهتر است ابتدا تزریق فیلر انجام داده و در صورت رضایت از نتیجه آن، برای جراحی اقدام کنید.

نتیجه گیری

جنیوپلاستی یکی از روش‌های زیبایی چانه است. اگر چانه شما جلو یا عقب است، کوتاه یا بلند است یا عدم تقارن دارد، می‌توانید با جراحی زیبایی چانه مشکل را برطرف کنید. این عمل مانند هر عمل زیبایی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد. خونریزی، تورم و درد در چند روز اول طبیعی است. اگر بیشتر از یک هفته طول کشید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از عمل باید صاف بخوابید تا به بخیه‌ها فشاری وارد نشود. فقط غذاهای نرم و آبکی بخورید. داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید. سعی کنید برای ۱۰ روز ورزش نکنید. از ورزش‌های تماس برای ۶ تا ۸ هفته دوری کنید.

اگر قصد انجام جراحی زیبایی چانه را دارید، باید برای مشاوره با جراح فک و صورت در تهران میتوانید از طریق لینک رزرو نوبت اقدام نمایید. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر شهاب الدین عزیزی بهترین جراع عمل جنیوپلاستی چانه برای مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری نوبت بگیرید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *